لورئال، (به فرانسوی: L’Oréal) شرکت لوازم آرایشی و زیبایی در جهان است، که در سال ۱۹۰۹ توسط شیمی‌دان فرانسوی؛ اوژن شولر، در شهر پاریس تاسیس شد.

امروزه این شرکت تمرکز خود را بر توسعه و تولید محصولاتی چون رنگ مو، کرم‌های مراقبت از پوست و ضدآفتاب، لوازم آرایشی، عطرها و ترکیبات معطر، معطوف نموده‌است.

شرکت لورئال همچنین در زمینه‌های دیگری مانند مهندسی پوست‌شناسی، درماتولوژی و تولید داروهای شیمیایی فعال شده و در حوزه فناوری نانو؛ دارنده بالاترین تعداد ثبت اختراع، در ایالات متحده می‌باشد.

دفتر مرکزی لورئال، در حومه شهر پاریس، در کلیشی، او-دو-سن، فرانسه مستقر می‌باشد.بخشی از سهام شرکت لورئال در بازارهای بورس یورونکست و بورس فرانکفورت مبادله می‌شود. این شرکت هم‌اکنون مالک چندین برند مشهور در لوازم آرایشی و بهداشتی می‌باشد، که برای نمونه می‌توان به: لنوین، لانکوم، گارنیه، میبلین، بادی شاپ و دیزل اشاره کرد.

لیلیان بتانکور (دختر شولر) با ۳۰٫۹٪ درصد و شرکت نستله با در اختیار داشتن ۲۹٫۷٪ درصد از سهام لورئال، سهام‌داران اصلی این شرکت بشمار می‌آیند.

81

تاریخچه

در سال ۱۹۰۷، یک شیمی‌دان جوان فرانسوی متولد آلزاس؛ به نام اوژن شولر، رنگ مویی بنام اورئال (به فرانسوی: Auréole) که اولین رنگ موی شیمیایی جهان بود را، ابداع کرد. او یک سال بعد با تکیه بر این نوآوری، فعالیت تجاری خود را با نام «شرکت رنگ موی بی‌ضرر فرانسوی» پایه‌گذاری کرد، که بعدها، نام شرکت به لورئال تغییر یافت.[۴]

این شرکت در ابتدا به صورت تک‌نفره هدایت می‌شد. اوژن برای درست کردن رنگ مو، از خواب شبانه گذشته بود و روزها هم برای فروش محصولات خود، به سلمانیهای پاریس سر می‌زد. کم‌کم مرحله تثبیت کمپانی لورئال، آغاز شده بود. در سال ۱۹۰۹ اوژن موفق شد از یک شرکت حسابداری وام مختصری بگیرد، که با آن توانست هم یک آپارتمان بزرگ‌تر اجاره کند و هم اولین کارمند شرکت را، استخدام نماید. او همچنین در یک مجله مخصوص آرایشگاه‌ها، شروع به تبلیغ برای محصول خود کرد.

در سال ۱۹۳۴ لورئال آنقدر بزرگ شده بود، که توانست شرکت فرانسوی مونسارون را بخرد. این موقعیت برای اوژن عرصه بسیار مناسبی را فراهم کرد، تا بتواند دومین نوآوری بزرگ لورئال؛ یعنی اولین شامپوی بدون صابون را، ارائه نماید. با این حال او به جای اینکه این کالای جدید را شامپوی لورئال بنامد، به آن یک نام تجاری جدید یعنی دوپ (به فرانسوی: Dop) بخشید.

در سال‌های بعد، خرید شرکت‌های موجود و به وجود آوردن نام‌های تجاری جدید، در رسته‌های متفاوت کالا، الگوی کاری شرکت لورئال گردید. مثلاً در دهه ۱۹۶۰ میلادی، شرکت‌های لانکوم و گارنیه را خرید و شرکت برند عطر «گای لاروش» را به وجود آورد.

هنگامی که لورئال در سال ۱۹۹۶ شرکت میبلین را، به مبلغ ۷۵۸ میلیون دلار خرید، آگاهانه بر اصلیت آمریکایی آن تاکید ورزید و زیر مجموعه‌های جدیدی، به آن افزود. این استراتژی کارساز بود. فروش میبلین تا سال ۲۰۰۳ دو برابر شد و امروزه نسبت به قبل از زمان واگذاری به لورئال، در خارج از ایالات متحده آمریکا، نام تجاری بسیار بزرگ‌تری است.

در سال ۲۰۰۶ لورئال شرکت آرایشی بادی شاپ را به مبلغ ۶۵۲ میلیون پوند خریداری کرد. بادی شاپ در حال حاضر، بزرگترین شرکت تابعه لورئال، محسوب می‌شود. در ۲۸ ژوئن ۱۹۹۹ مجله بیزینس ویک، در مقاله‌ای با عنوان «لورئال، زیبایی یک برندینگ جهانی» رمز موفقیت شرکت لورئال را، توانایی آن در شناساندن جذابیت فرهنگ‌های متفاوت، در قالب محصولات گوناگون آن دانست.

نکته جالب در مورد لورئال این است، که از ضربه خوردن از خودش نمی‌ترسد! از آنجایی که این شرکت، نام‌های تجاری بسیاری در بازارهای مشابه دارد، خطر این که هر کدام از آنها، فروش دیگری را تحت‌الشعاع قرار دهد، بسیار زیاد است. امروزه، لورئال آنقدر برند بزرگی شده، که بزرگ‌ترین رقیب خودش است.

منبع : ویکی پدیا

اشتراک گذاری در موبایل‌:
اشتراک گذاری :

نظر خود را بیان کنید