۱. آب کافی بنوشید:

هیدراته ماندن بدن می تواند به حفظ روشنی و صافی پوست کمک کند. در حالی که شواهد علمی متناقضی برای حمایت از این ادعا که آب به دفع سموم بدن کمک می کند ، وجود دارد ؛ بیشتر محققان موافق این هستند که نوشیدن آب برای پوست ، به جای بی فایده بودن یا حتی مضر بودن ، سراسر منفعت است. شما لزوماً به نوشیدن ۸ لیوان آب در روز نیاز ندارید ، اما نوشیدن آب کافی ، آن چه را که در ورزش از دست می دهید جبران می کند. می توانید فقط در مواقعی که تشنه هستید آب بنوشید.

۲. تغذیه ی سالم داشته باشید:

محققان بعد از چندین دهه مطالعات و نتایج ناتمام و غیر قاطع ، متوجه شدند که برنامه غذایی با توجه به اینکه آکنه ی فرد چقدر است و تا چه حد شدید است ، متفاوت است‌. داشتن یک رژیم غذایی متعادلِ غنی از سبزیجات و میوه ها ، پروتئین های بدون چربی ، غلات و حبوبات ، آجیل و چربی های سالم ( برای مثال ؛ اسید چرب امگا ۳ ) ، به بدن برای مبارزه با آکنه کمک می کند و هم زمان سلامتی و انرژی بیشتر را برای شما به ارمغان می آورد.
علاوه بر مواد غذایی نام برده شده در بالا ، سعی کنید موارد زیر را نیز به اندازه ی کافی دریافت کنید:
♦ ویتامین A . این ویتامین به بدنتان کمک می کند تا پروتئین ها و چربی های مسبب بروز آکنه را از چرخه ی پوستتان خارج کند. یکی از این دو را مصرف کنید ؛ ۱۰۰۰۰ IU مکمل ویتامین A ، یا غذاهای با ویتامین A بالا ، از جمله روغن ماهی ، ماهی قزل آلا ، هویج ، اسفناج و کلم بروکلی.
♦ روی . برخی مطالعات نشان می دهد که افراد مبتلا به آکنه ، در بدنشان به اندازه کافی روی ندارند. محققان معتقدند که روی ، یک محیط نامناسب برای رشد باکتری های مسبب آکنه ایجاد می کند. غذاهای حاوی رویِ بالا شامل : بوقلمون ، جوانه ی گندم ، صدف خوراکی ، تخمه کدو تنبل و بادام زمینی.
♦ اسیدهای چرب امگا ۳ . این چربی ها عملکرد سلول های سالم را افزایش و التهاب را کاهش می دهد. غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ شامل :
بذر کتان ، ماهی قزل آلا ، تخمه آفتابگردان و بادام.

۳. از غذاها و رژیم غذایی مشکل ساز دوری کنید:

محققان معتقدند که غذاهای دارای ضریب گلیسمیک بالا _ شکلات ، سیب زمینی سرخ کرده ، پیتزا و … _ با بروز آکنه ولگاریس مرتبط هستند. به علاوه غذاهای با ضریب گلیسمیک بالا مثل شیر ، نیز ممکن است عامل اصلی ایجاد آکنه باشند.
پزشکان به این نتیجه رسیده اند که:

۴. شیر و محصولات لبنی دیگر ، از هورمون ها پُر شده اند ( هورمون تستوسترون یا اندروژن ) که می تواند انسولین را افزایش دهد ، درست مانند عملکرد شکر و غذاهای نشاسته دار ( ضریب گلیسمیک بالا ) :

دانشمندان اکنون ارتباط بسیار طبیعی بین لبنیات و آکنه را حل می کنند. نیاز نیست که لبنیات را از برنامه غذایی خود کنار بگذارید ، اما اگر در مورد بروز آکنه نگران هستید ، مراقب باشید که در مصرف آن افراط نکنید.

۵. از مصرف الکل و دخانیات اجتناب کنید:

این مواد برای شادابی و طراوت چهره تان خوب نیستند. مطالعات در سراسر جهان ، سمومی مانند تنباکو و الکل را به بروز آکنه مرتبط نشان داده است.
اگر یک فرد سیگاری هستید یا دائماً الکل مصرف می کنید و در مورد بروز آکنه نیز نگران هستید ، سعی کنید این عادات را کاهش دهید.

۶. ورزش استرس را کاهش می دهد و از بروز آکنه جلوگیری می کند:

ورزش واقعاً برای اجتناب از بروز آکنه مفید است ، زیرا سطح استرس را کاهش می دهد. متاسفانه استرس عاملی مهم در بروز آکنه است ، هم در کودکان و هم در بزرگسالان.
بنابراین هر روشی که شما می توانید با آن استرس را از زندگی تان دور کنید ، یک پیروزی برای پاک کردن پوست از آکنه است. ورزش یکی از این روش هاست!

۷. برای کمک به کاهش استرس ، باید خواب کافی داشته باشید:

مطالعات نشان می دهد که خواب کافی نداشتن ، می تواند به طور جدی سطح استرس فرد را افزایش دهد و گاهی اوقات برای هر ساعت خواب طبیعیِ از دست رفته ، سطح استرس را تا ۱۵ % بالا می برد.
اگر کمتر از ۱۸ سال سن دارید ، بین ۹ تا ۱۰ ساعت و اگر بیشتر از ۱۸ سال سن دارید ، بین ۷ تا ۸ ساعت در شب بخوابید. علاوه بر این ، بیشتر بهبودی های بدن مانند بازسازی و اصلاح پوست ، در طول خواب صورت می گیرد.

 

اشتراک گذاری در موبایل‌:
اشتراک گذاری :

نظر خود را بیان کنید